امروز: دوشنبه ۱ آبان ۱۳۹۶
کد خبر: 15426
تاریخ انتشار: ۹:۵۴ ب.ظ - شنبه ۱۳۹۳/۰۹/۸
چاپ این خبر
با اسیران کربلا تا اربعین ...

آیا این مهلت فقط برای کافران است …
حضرت زینب سلام الله علیها در خطبه ای که در مجلس یزید داشتند، اشاره می‌کنند به مهلتی که خداوند به کافران داده، که این اشاره قابل تعمیم به خیلی از اعمال و رفتار در زندگی ما نیز است.

صفر نامه | روز ششم | دلیل دستیابی یزید به قدرت!

گوشه از سخنان زینب کبری …
ای یزید آیا گمان می بری این که اطراف زمین و ‌آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتی و راه چاره را بر ما بستی که ما را به مانند کنیزان به اسیری برند، ما نزد خدا خوار و تو سربلند گشته و دارای مقام و منزلت شده ای؟ پس خود را بزرگ پنداشته به خود بالیدی، شادمان و مسرور گشتی که دیدی دنیا چند روزی به کام تو شده و کارها بر وفق مراد تو می چرخد، و حکومتی که حق ما بود در اختیار تو قرار گرفته است، آرام باش، آهسته تر. آیا فراموش کرده ای قول خداوند متعال را «گمان نکنند آنان که کافر گشته اند این که ما آنها را مهلت می دهیم به نفع و خیر آنان است، بلکه ایشان را مهلت می دهیم تا گناه بیشتر کنند و آنان را عذابی باشد دردناک»
استدراج چیست؟
در اصطلاح دینى، مراد از استدراج این است که خداوند گناهکاران و نافرمانان جسور و بى‌شرم را سریع گرفتار عقوبت نمى‌کند؛ بلکه درهاى نعمت خود را بر آنها مى‌گشاید. فراوانى نعمت یا آنها را از خواب غفلت بیدار مى‌کند که این همان «هدایت الهی» است و یا بر غرور آنها مى‌ افزاید و عقوبت را سخت‌تر مى سازد که این، استدراج است. (۱)
این باز شدن درب های نعمت، عذابی است تدریجی، چون معمولا ما وقت هایی به یاد خدا می افتیم که مشکلات در زندگی ما باشد، و معمولا انسان های بد، از این که خدا نعمت ها را دریغ نمیکند به خود غره میشوند و گمان میکنند که خدا هم بخواهد نمیتواند این قدرت را از آنان بگیرد.
آیا این مهلت فقط برای کافران است …
گاهی در زندگی روزمره متاسفانه گناهانی برای ما ثبت میشود، این گناهان به گفته معصومین علیهم السلام ما را از ایمان خارج میکند، یعنی لحظه ای که گناه میکنیم مومن نیستیم، پس اگر خداوند به واسطه این گناهان مشقتی در دنیا برای ما در نظر نگیرد، یعنی به ما مهلت داده شده است.
امام کاظم(ع) نیز در پاسخ به این سؤال که آیا گناهان کبیره ایمان را سلب می‏‌کند؟ فرمودند: ” آری و گناهان غیر کبیره نیز. همچنین رسول خدا(ص) فرمودند: “زناکار در حالی که مؤمن است زنا نمی‏‌کند و سارق، در حال ایمان، دزدی نمی‏‌کند. (۲)
بنابراین لحظه هایی هست که ما ایمان نداریم و کافر نسبی هستیم، این که میگویم نسبی یعنی به نسبت آن عمل کافریم، چون مومن مرتکب آن عمل نمیشود.
چرا لحظه گناه، مومن نیستیم؟
زیرا ایمان یعنی باور به زشتی یک عمل و ایمان یعنی اعتماد به پذیرفتن آن، حالا انجام دادن یک عمل زشت، یعنی باور نداشتن به زشتی آن، بنابراین ایمانی هم آن لحظه نیست، تازه این همه ماجرا نیست.
اسلام یاد مرگ را هم برای همین این همه ارزش نهاده است، زیرا اگر کسی باور داشته باشد که در لحظه گناه مومن نیست و باور داشته باشد که هر لحظه ممکن است مرگش فرا برسد، پس هرگز نمیپسندد که در لحظه کفر بمیرد، بنابر این یاد مرگ او را از گناهان دور میکند، زیرا در روایات آمده که دعا کنیم در حال خوبی از دنیا رویم.
کافیست چند روایت کنار هم گذاشته شود، تا نفرت از گناه در وجودمان دو چندان شود، یزید در منجلابی از عذاب اعمال خود بود که ظاهرا کاخ بود ولی زینب کبری آن را میدید، باطنش را میدید.
باطن کاخ یزید استدراج بود که ثانیه به ثانیه یزید و یزیدیان را بیشتر در خود میبلعید، همان مساله ای که امروز خیلی ها از خود نمیپرسند.
اگر غرب بد است چرا این همه نعمت دارد …
گاهی میبینیم کشوری غرق در ظلم است و یا فردی از اجتماع غرق در دزدی و غارت اموال بیت المال است ولی روز به روز قدرت بیشتری پیدا میکند و عده ای می‌گویند، اگر بد بود خدا عذابشان می‌کرد واین که روز به روز بهتر می‌شوند یعنی خوبند و این شیوه زندگی خوب است، شاید آن جمله از حضرت زینب سلام الله علیها پاسخی باشد به این عده از انسان ها …!
منابع:
۱. اصول کافى، ج۴،ص۱۸۹.
۲. بحارالأنوار: ۶۹ / ۶۳ / ۷ منتخب میزان‌الحکمه: ۵۸

 سیدمجید کریمی

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار