امروز: سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶
کد خبر: 23530
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۹ ق.ظ - سه شنبه ۱۳۹۴/۰۴/۳۰
چاپ این خبر

آیا حضرت علی اکبر علیه السلام ازدواج کرده بود؟ نام همسر و فرزندان علی اکبر چه بوده؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوانا، انور طاها نوشت:

یا حضرت علی اکبر علیه السلام ازدواج کرده بود؟ نام همسر و فرزندان علی اکبر چه بوده؟
در هیج یک از منابع و اسناد تاریخی نامی از همسر یا همسران آن حضرت به میان نیامده است. تنها گزارشی مجمل در اختیار ما است که دلالت می‌کند ایشان کنیزی داشته‌اند اما همانگونه که اشاره شد، نام وی نیز در تاریخ ثبت نشده است. در مورد فرزندان ایشان نیز همین مسئله وجود دارد اما بر اساس برخی گزارش‌های تاریخی، کنیه آن حضرت «ابوالحسن» بوده است. اگرچه کنیه‌ها در فرهنگ عربی لزوماً بیانگر نسبت‌های خانوادگی نیستند، می‌توان احتمال داد که او فرزندی به نام «حسن» داشته است. شاهد صدق این احتمال، روایت احمد‌بن‌‌محمدبن‌ابی‌نَصر بَزَنْطِی از امام رضا علیه السلام است که نشان می‌دهد علی‌اکبر علیه السلام کنیزی داشته و از او صاحب فرزند شده است.[۱]
افزون‌ بر این، جمله دیگری از امام صادق علیه السلام در زیارت علی‌اکبر وجود دارد که احتمال فوق را بیشتر تقویت می‎کند: صلّی ‌الله علیک وعلی عترتک واهل ‌بیتک وآبائک وأبنائک واُمّهاتک الأخیار الّذین أذهب اللهُ عنهم الرِّجسَ وطَهَّرهم تطهیراً؛[۲] «درود و تحیات خداوند بر تو و خاندان و خانواده و پدران و پسران و مادران پاک تو باد. همان [خاندانی] که خداوند پلیدی را از آنان دور کرده و پاک و مطهرشان قرار داده است».
با دقت در این فراز از زیارت‌نامه نکات مهمی به ‌دست می‌آید:
الف) در این زیارت شریف، تعبیر «ابنائک» به‌صورت جمع به کار رفته است و طبق قواعد زبان عربی، بر بیش از دو تن صدق می‌‌کند؛ درنتیجه از آن برمی‌آید که علی‌‌اکبر †بیش‌ از دو پسر داشته است.
ب) درباره اینکه مراد از کلمه «أبنائک» تنها فرزندان صُلبی است، یا همه بازماندگان از نسل آن بزرگوار، دو احتمال وجود دارد؛ اما احتمال نخست قوی‌تر است؛ زیرا واژه «ابن» در زبان عرف، بر فرزند صُلبی انسان دلالت می‌کند.[۳]
ج) همچنین واژه «عترت»، که به ‌معنای ذُریه و خانواده است، گواه آن است که علی‌اکبر تشکیل خانواده داده بود؛ وگرنه استعمال این واژه صحیح به‌شمار نمی‌رفت. به‌هرروی صدور این جمله از امام، که آگاه به مفاهیم لغت و قوانین بلاغت و مقتضیات کلام عرب است، قوی‎ترین شاهد بر این مدعاست.[۴]

پی نوشت ها:
[۱]. احمدبن‌محمدبن‌ابی‌نصر بَزَنْطِی از امام رضا علیه السلام پرسید: آیا امکان دارد مردی هم‌زمان با یک زن و اُمّ‌وَلدِ پدر آن زن ازدواج کند؟ (ام‌ولد کنیزی را گویند که از ارباب خود دارای فرزند شده باشد.) امام فرمود: اشکالی ندارد. بَزَنْطِی گفت: به ما خبر رسیده که حضرت علی‌بن‌الحسین (امام سجاد علیه السلام) با دختر امام حسن علیه السلام و اُم‌وَلدِ پدر او (یعنی اُم‌وَلد امام مجتبی علیه السلام) ‌ازدواج کرده است؟ حضرت فرمود: چنین نیست؛ بلکه وی (امام سجاد علیه السلام)، دختر امام حسن‌ علیه السلام و اُمّ‌ولدِ علی‌بن‌الحسین علیه السلام را که نزد شما کشته محسوب می‌شود (یعنی همسر حضرت علی‌اکبر) را به ازدواج خود درآورد (کلینی، الفروع من الکافی، ج۵، باب «الرجل یتزوج المرئه ویتزوج ام‌ولد ابیها»، ص۳۶۱). چنان‌که گفتیم، «اُم‌ولد» به هر کنیزی اطلاق نمی‌شود؛ مگر اینکه آن کنیز از مولای خود دارای فرزندی شده باشد. این حدیث شاهد روشنی است بر اینکه حضرت علی‌‌اکبر علیه السلام صاحب کنیزی بوده که برای او فرزند آورده است (عبدالرزاق مقرم، علی الاکبر، ص۱۹ـ۲۰).
[۲]. ابن‌قولویه قمی، کامل‌ الزیارات، ص۴۱۶٫
[۳]. عبدالرزاق مقرم، علی الاکبر، ص۲۰ـ۲۱٫
[۴]. همان، ص۲۱٫

علی در تاریخ ۲۶ام ، مرداد ۱۳۹۴:

سلام علیکم
نوشته اید:
… اُمّ‌ولدِ علی‌بن‌الحسین علیه السلام را که نزد شما کشته محسوب می‌شود …
ترجمه صحیح «المقتول عندکم» این نیست بلکه مراد این است که او نزد شما (یعنی در عراق) کشته شده است. مخاطب یعنی بزنطی اهل کوفه بوده است.

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار