امروز: پنج شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۵
کد خبر: 25110
تاریخ انتشار: ۹:۴۲ ق.ظ - دوشنبه ۱۳۹۴/۰۶/۹
چاپ این خبر

در جلسات اهل بیت (علیهم السلام) هرکسی هر کاری انجام می دهد به ویژه آن کسی که به مدح و مرثیه و نوحه اهل بیت(علیهم السلام) می پردازد، اول موظف به طهارت است چون همه عبادات این مقدمه را دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوانا، متن سحنرانی حاج سعید حدادیان پیرامون«طهارت ظاهری» مداحان را در ادامه بخوانید:

طهارت ظاهری مداح
در جلسات اهل بیت (علیهم السلام) هرکسی هر کاری انجام می دهد به ویژه آن کسی که به مدح و مرثیه و نوحه اهل بیت(علیهم السلام) می پردازد، اول موظف به طهارت است چون همه عبادات این مقدمه را دارد. خادم اهل بیت(علیهم السلام)  که همه را به منبع طهارت باطن یعنی آل الله(علیهم السلام) دلالت می دهد باید خودش مطهر باشد، مباد آنکه من بر مسندی بنشینم یا در محلی بایستم و اراده تبلیغ آل الله(علیهم السلام) را داشته باشم اما غسلی بر گردنم باشد یا وضو نداشته باشم.
زائر اهل بیت(علیهم السلام)  باید مطهر باشد
برای زیارت می گویند غسل زیارت انجام بده؛ مباد آنکه من بخواهم خواندن را شروع کنم و در نظر نداشته باشم که زائر این خاندان هستم لذا هر کدام از ذاکران بخشی از سلام ها را یا در مقدمه یا در متن یا در موخره بیانشان دارند؛ نمی شود من زائر این خاندان باشم ولی خودم طهارت ظاهری را رعایت نکنم.
کسانی که اعبد عباد و ازهد زهاد هستند شما را با دید ابزار توسلشان به آل الله(علیهم السلام) نگاه می کنند و به احترام آن خاندان دست و صورت شما را می بوسند؛ یعنی مردم نه اینکه برای شما قائل به طهارت اند بلکه بر شما واجب می دانند.
خواص وضو
غسل و وضو نمادند ولی وضعیت ظاهری من هم باید شایسته باشد، خیلی از مردم وقتی ما مداحان را می بینند به یاد امام حسین(علیه السلام) می افتند لذا باید وضعیت ظاهری ما درست باشد. وضو نور است، حرکات وضو نمادین است، این وضو می گوید: وقتی می خواهیم به بطن کاری که انجامش می دهیم پی ببریم و آشنا بشویم باید به دعای آن پی ببریم، آن ادعیه است که به ما می گوید، وقتی وضو می گیریم دنبال چه چیزی هستیم.
از خواص وضو این است که کسی که وضو می گیرد بسیاری از افکار پلید اصلا سراغ او نمی آیند، اگر قرار است که ما ترک گناه کنیم و اهل گناه نباشیم با وضو بودن یکی از مطالبی است که به ما کمک  می کند.
 
کلام امیر(علیه السلام)
امیرالمومنین(علیه السلام)  می فرماید: قرآن یک مشت نوشته است بر روی کاغذ که بین دو جلد است، باید کسی آنرا به سخن در آورد.
سفارش خداوند در مورد پدر و مادر
«وَ وَصَّیْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَیْهِ إِحْسَانًا»  ـ ما توصیه کرده ایم که به پدر و مادرتان احسان کنید ـ یعنی اگر قرار است به جایی برسید از دامان پدر و مادر است.«حَمَلَتْهُ أُمُّهُ کُرْهًا وَ وَضَعَتْهُ کُرْهًا» ـ به سختی آن را حمل کرد و به سختی آن را به دنیا آورد. «وَفِصَالُهُ ثَلَاثُونَ شَهْرًا» ـ تا از شیر گرفتنش سی ماه شد ـ این آیه مربوط به حضرت زهرا(علیها السلام) است، مربوط به ولادت امام حسین(علیه السلام) است؛ امام صادق (علیه السلام) می فرماید: حسین بن علی(علیه السلام)  بعد از امام حسن(علیه السلام)  به دنیا آمدند و شش ماه دوران حملشا طول کشیده است.
«حَتَّى إِذَا بَلَغَ أَشُدَّهُ وَبَلَغَ أَرْبَعِینَ سَنَهً» ـ وقتی چهل ساله شد ـ «قالَ رَبِّ أَوْزِعْنِی أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِی أَنْعَمْتَ عَلَیَّ وَعَلَى وَالِدَیَّ »ـ خدایا به من توزیع کن، بر من توفیق بده که من شکر کنم بر نعمتی که به من و پدر و مادرم داده ای.ـ اتم نعمت خداوند ولایت علی(علیه السلام) بود، در روایات آمده است: عمل صالح ما هستیم، خیر العمل نیکی کردن به فاطمه ی زهرا و اولاد او(علیهم السلام) است. « وَأَصْلِحْ لِی فِی ذُرِّیَّتِی»ـ در اولاد من برای من اصلاح رو به شایسته تر شدن قرار بده. ـ
در بین پدر و مادر بیشتر به مادر اشاره شد، از پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) سوال شد: به چه کسی نیکی کنم؟ فرمود: مادر؛ دوباره سوال کرد، فرمود: مادر؛ سومین بار هم فرمود: مادر؛ چهارمین بار سوال کرد، حضرت فرمود: پدرت.
طهارت ذهن
«أُوْلَئِکَ الَّذِینَ نَتَقَبَّلُ عَنْهُمْ»ـ اینها کسانی هستند که ما از آنها قبول می کنیم ـ «وَنَتَجَاوَزُ عَن سَیِّئَاتِهِمْ»ـ از گناهان اینها می گذرم ـ هم خوبی هایشان را قبول می کنم و هم از گناهانشان می گذرم؛ «فِى أَصْحَابِ الْجَنَّهِ»ـ جزء اصحاب بهشت هستند ـ «وَعْدَ الصِّدْقِ الَّذِى کَانُواْ یُوعَدُونَ‏[۱]» دوباره پدر و مادر را می گوید: « وَالَّذِی قَالَ لِوَالِدَیْهِ أُفٍّ لَّکُمَا[۲]»امام صادق(علیه السلام) فرمود: اگر کمتر می شد کمتر را می گفتیم؛پس طهارت باطن این است که من ذهنم را از بدی ها پاک کنم.
یک درس مهم
سعی کنید برای امام حسین(علیه السلام)پول خرج کنید، «لَا نُرِیدُ مِنکُمْ جَزَاء وَلَا شُکُورًا[۳]» ـ ما از مردم نه پاداش می خواهیم نه تشکر ـ از مردم توقع تشکر را هم نداشته باشید، در مجالستان با اهل بیت(علیهم السلام)معامله کنید و منتظر تشکر آنها هم باشید، توجه به پول اخلاص شما را زیر سوال می برد، روحت باید طیب و طاهر باشد، موسی بن عمران به گوسفندان آب داد، تا دخترها به پدرشان گفتند یکی کمکشان کرده، گفت: بگویید نزد من بیاید، می خواهم از او تشکر کنم؛ او نگفت من پول می خواهم ولی اینها وظیفه دارند که تشکر کنند، شما با خود امام حسین(علیه السلام)معامله کنید نه با مردم، شما مداحان قیمتتان خیلی بالاست.
زبان قال و زبان حال
ما یک بحث قال المعصوم و یک بحث زبان حال داریم، مقام معظم رهبری مفصل در این باره بحث کرده اند؛ گاهی عین عبارات معصوم کوتاه است، برای حضرت اباالفضل(علیه السلام)سه کلمه داریم: «الان انکسر ظهری» اما ما باید پرداخت کنیم.
حماسه عاشورا
یک نفر از لشگر یزید که می دانست اگر این حرف را بزند ممکن است کشته شود؛ وقتی اسیرها را آورد، گفت: یزید، حرفی هست که نمی شود نزنم، هر کاری هم می خواهی انجام دهی خودت می دانی ولی اجازه بده بگویم؛ گفت: بگو؛ گفت: ما چهل منزل این زن و بچه را زدیم… من از این بچه ها غیر آیه قرآن نشنیدم، یک حرف بد نشنیدم، یک اعتراض نشنیدم، دشمن از سلحشوری حضرت رقیه(علیها السلام)می گوید؛ ما چه می خواهیم بگوییم؟! مراقب معنا باشید؛ حماسه را فراموش نکنیم، حضرت رقیه(علیها السلام)سمبل کار فرهنگی در جایی است که هیچ کاری از هیچ کس بر نمی آید، چهل سال در شام بر علیه امیرالمومنین (علیه السلام)کار کردند، از شام به مدینه می آمدند و به امام حسین و امام حسین(علیه السلام)ناسزا می گفتند، انقدر تحت تاثیر جو ساخته شده توسط معاویه بودند؛ در چنین شهری یک بچه کاری کرد که وقتی می خواستند از شام بروند زنها آمدند گریه کردند و به حضرت زینب(علیها السلام)گفتند: روزی که آمدی نشناختیمت، ما را ببخش؛چگونه جبران کنیم؟ فرمود: برشما باد قبر این عزیز ما.
یک تذکر
شهدای هسته ای، مسئله هسته ای، گزینه ی روی میز، شهادت طلبی و مجاهدت فی سبیل الله باید در شما موج بزند، شما نسل بعد از این شهدا هستید، اسم شما را درشت روی بنر می نویسند اما اسم این پنج شهید گمنام معلوم نیست، باید راه اینها را عنوان کنید و حرف اینا را بزنید.
 
مراحل کسب اخلاص
اول گدایی دوم تمرین، ما باید اخلاص را گدایی کنیم « رَّبِّ أَدْخِلْنِی مُدْخَلَ صِدْقٍ وَأَخْرِجْنِی مُخْرَجَ صِدْقٍ وَاجْعَل لِّی مِن لَّدُنکَ سُلْطَانًا نَّصِیرًا[۴]»«اللَّهُمَّ طَهِّرْ قَلْبِی مِنَ النِّفَاقِ وَ عَمَلِی مِنَ الرِّیَاءِ وَ لِسَانِی مِنَ الْکِذْبِ وَ عَیْنِی مِنَ الْخِیَانَهِ[۵]»و…اینها برای طلب اخلاص در دعاها آمده است.
رابطه مستمع و مداح
مستمع و مداح در رشد یکدیگر تاثیر دارند، خیلی از مستمعین هستند که سطح فرهنگی شان از ما خیلی بالاتر است، ما باید از همه مذهبی تر باشیم ولی مذهبی تر، متدین تر، قرآنی تر و اهل بیتی تر از ما هستند، توسلاتشان بیشتر است، آنها روی ما تاثیر می گذارند، به شرط اینکه ما تاثیر پذیر باشیم. خیلی از مستمعین هستند که می توانند در رشد و باروری ما به عنوان رفیق به ما کمک بدهند، عده ای دنبال مستمعی می گردند که فقط سر و صدا کند، مستمع خوب خودش را در مناجات نمایان می کند.
منبع: یاس کبود

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار