امروز: دوشنبه ۳ مهر ۱۳۹۶
کد خبر: 33030
تاریخ انتشار: ۴:۰۹ ب.ظ - یکشنبه ۱۳۹۵/۰۹/۲۸
چاپ این خبر

گفتگوی خبرنگار پایگاه خبری نوانا با جانب سرگرد محمد ادیب مسئول بسیج دانش آموزی در خصوص هیات های دانش آموزی در این چند ساله و برنامه های جاری هیات های بسیج دانش آموزی در سال ۹۵

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوانا؛ چند سالی است که هیات های دانش آموزی در مقاطع مختلف فعالیت خودشان را انجام میدهند در قالب هیات های حضرت علی اکبر و دوره های متوسطه دوم ( پیشگامان) بسیج  و هیات های قاسم ابن الحسن (پویندگان)در دوره های متوسطه اول و هیات های حضرت علی اصغر در واحد های( امیدان )و خوب متناسب با مناسبت های مذهبی برنامه های مختلفی رو بیشتر در سطح مدارس اجراء میکنند مثل برگزاری زیارت عاشوراء قبل شروع کلاس درسی و برنامه های همزمان با نماز جماعت در نمازخانه های مدارس توسط هیات های دانش آموزی  و در ایام محرم و صفر هرساله برگزار میشود . یکی از برنامه های هرساله با توجه به حضور هیات های دانش آموزی برگزار میشود بحث برنامه  احلی من العسل است که شش محرم برگزار میشود و با استقبال خوب مجواجه شده که امسال هم به صورت با شکوه در کلیه شهرستان ها برگزار شد و به اطلاع عهمومم عزیزان رسید.

 

آیا هیات های دانش آمنوزی در بحث اربیعی حضوری دارند:

در بحث اربعین هیات های دانش آموزی با توجه به این که سال تحصیلی است اعزام هیات های دانش آموزی به صورت رسمی نداریم .

 

در خصوص برنامه فرمانده دلها توضیحاتی را ارائه فرمایید منشاء و ادمه اجرای آمن به چه صورتی است و چه برنامه های در اجرای آن گنجانده شده است:

در خصوص برنامه فرمانده دلها توضیحی به بدین شرح عرض میکنم که این برنامه با همکاری شهرداری و فرهنگسرای پایداری و آموزش و پرورش و دفتر تبلیغات اسلامی و همچنین بسیج دانش آموزی اجرا میشود .

ایده اولیه این اردو ها  از حوزه حضرت زینب (س) شهرستان لنجان کلید خورد و این ایده به صورت آزمایشی در حوزه اجراء شد و در سطح استان در قالب به برنامه فرمانده دلها شکل گرفت  که از سال تحصیلی گذشته این اردو ها اجرا ء شد با  استقبال خوب خانواده ها و دانش آموزان و معلمین روبرو شد.

لذا این اردوی فرمانده دلها تاثیر گذاری فوق العاده زیادی داشته و  این برنامه و همین مخاطب پسندی و کیفیت برنامه  باعث شد تقاضاهای زیادی روما از سطح مدارس و آموزش و پرورش در تداوم این برنامه داشته باشیم .

در حال حاضر سومین مرحله در حال اجراء است که تقریبا در هر مرحله ۵۰۰۰ هزار نفر دانش آموز پایه چهارم ابتدایی شرکت میکنند و امسال هم از تاریخ ۲۴ مهر (طرح فرمانده دلها) شروع شد و تا ۱۹ آبان ادامه خواهد داشت تقریبا دو هفته اول مربوط به دانش آموزان دختر بود و دو هفته دوم مربوط به دانش آموزان پسر است .

علت انتخاب نام فرمانده دلها بخاطر نام گذاری درس فرمانده دلها در کتاب فارسی پایه چهارم ابتدایی دانش آموزان هست که موضوع آن دفاع مقدس است که مربوط به معرفی شهید خرازی و آزاد سازی خرمشهر است و به آن میپردازد ولذا برای اینکه دانش آموزان بهتر آشنا بشوند با محتوای کتاب درسی و همچنین ارتباط برقرار بکنند با فرهنگ ایثار و ازخودگذشتگی و همچنین برای این که قدردانیداشته باشند دانش آموزان ازمقام شامخ شهدا ,این اردو ها برنامه ریزی شد که الحمدالله نتایج بسیار خوبی را در برداشته است.

امسال هم مسابقه نقاشی لا له ها هم اضافه شد به برنامه فرمانده دلها که آثار بسیار خوبی را دانش آموزان قبلا از اجرای اردو تهیه کردند و در محل اردو با تحویل دادن نمایشگاه نقاشی در محل اجرای اردوی فرمانده دلها برگزار میشود.

این اردوی فرمانده دلها به صورت نصف روز برگزار میشود و حالتی شبیه سازی اعزام دانش آ»وزان را به جبهه داریم و آن حال و هوایی که بچه ها در آن حس و حال قرار بگیرند و همچنین روایتگری در این برنامه برنامه ریزی شده  سپس مسابقه پیدا کردن شهدای دانش آموز را در سشطح گلستان شهدا از طریق نقشه خوانی  تنظیم کردیم و اعطای مدال فرمانده دلها در پایان برنامه و در آخر قرائت عهدنامه  بر سر مزار شهید حاج حسین خرازی پایان بخش برنامه  این اردو است.

 

فضای مجازی و معایب و محاسن آن در بین هیات های دانش آموزی:

در خصوص فضای مجازی و دانش اموزان و هیات های دانش آموزی که زیر مجموعه بسیج مدارس هستند و لذا خود هیات ها ماموریت در بحث فضای مجازی ندارند ولیکن برای اینکه بتوانیم فضای سالمی در اختیار بسیج دانش آموزی مدارس قرار بدهیم کانال های جهت اطلاع رسانی و محتوا دادن توسط بسیج دانش آموزی پیش بینی شده که این کانال ها از طریق شبکه های اجتماعی سروش بستر سازی شده و چون که یک شبکه اجتماعی داخلی است لذا یک مزیت خدمات خوبی را دارد ارائه میکند که هم میتواند فرهنگ سازی بشود برای استفاده بهتر قشر نوجوان وجوان در حوزه شبکه های اجتماعی.

محتواهایی که ارائه میشود و مورد نیاز آن ها است (بصیرتی,اعتقادی,اطلاع رسانی,علمی)قرار گرفته میگیرد و تقریبا با چند سایت که داریم  در راستای فعالیت های اختصاصی یمان این سایت ها خدمات رسانی میکنند مثل(اصفهان بیست,شهیدعزیزالهی,امیدان)مواردی هستند که بسیج دانش آموزی مدیریت آن را برعهده دارد

بیشترین مخاطب این شبکه ها اجتماعی قشر نوجوان و جوان هستند و از این ظریفت باید استفاده کرد چراکه اگر استفاده و هدایت صحیحی صورت نگیرد فرصت یک تهدید میتواند تبدیل شود .

متاسفانه محتوا ها در بسیاری از کانال هایی که  حتی از خارج کشور مدیریت میشود محتوا های سازنده و مفیدی برای نسل جوان ما نیست و لذا بخاطر همین  است که برنامه ریزی ها باید در این رابطه صورت بگیرد هم از طرف نهاد های انقلابی و هم از طرف خود آموزش و پرورش و خیلی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. همچنین باید طوری  در این خصوص عمل بشود که نیاز مخاطب را دراین گونه فضا ها  پاسخ بدهد  تا خدایی ناکرده این قشر جوان و نوجوان به سمت استفاده از شبکه های منحرف کشیده نشود .

در حوزه بسیج دانش آموزی بدلیل نوع مخاطب و قشر که ما داریم مخاطب ما کاملا مربی محور است .در مدرسه معلم مدرسه و در بسیج در قالب مربیان حلقه های صالحین تعریف شده اند و اذا مخاطب ما تاثیر پذیری اش هم از همسالان زیاد است و هم مربی خود و اینمربی میتواند مربی قرآن یا مربی سرود و مربی ورزش و یا معلمکلاس باشد واگر ما بتوانیم افرادی را با دانش آ»وزان مرتطب بکنیم که هم در سبک زندگی و هم در انتقال مفاهیم دینی و رفتاری (چون که بسیج یکی از وظایفش ترویج فرهنگ و تفکر بسیجی است )و لذا این فرهنگ و تفکر باید افرادی که خودشان در این رابطه به تهذیب نفس رسیده باشند اتفاق بیافتد.لذا روحانیونمیتوانند نقش بسیار مهمی دراین رابطه داشته باشند و این ارتباط خوب چند مکان افتاده مثل راهیان نور که همرا یک کاروان راهیان نور که اعزام میشود یک مبلغ را حتما همراه کاروان (هیات دانش آموزی) اعزام داریم.از طلبه ای که در ارتباط با دانش آ»وزان تخصص دارند در برنامه های اردویی استفاده کردیم و همکاری خوبی را با بسیج طلاب و دفتر تبلیغات اسلامی داریم که به عنوان مثال در همین برنامه اردوی فرمانده دلها دفتر تبلیغات اسلامی نقش  تامین کننده روحانی کودک و نوجوان را برعهده داشتند .

 

نقش روحانیون در هیات های دانش آموزی و بسیج مدارس استان:

ما اعزام روحانیون به مدارس را متناسب با در خواست مدارس داریم که تاثیر به سزایی دارد و به علاوه این که ما خیلی مکان ها کمبود های را در این خصوص داشته ایم مثل حضور امام جماعت در مدارس که ما بالای ۵۰۰۰مدرسه در سطح استان که تعداد روحانی که میروند بین ۱۰۰۰ تا ۲۰۰۰ تخمین زده میشود.و همین هم در اجرای نماز جماعت مدارس تاثیر منفی داشته.

البته معلمین قرآن درمدارس همین نقش را  دارند ایفا میکنند ولی لباس روحانیت در فضای مدرسه تاثیر خاص خودش را دارد و این کمبود را آموزش پرورش در تلاش است که ان شاءالله پر کند.

 

در خصوص تهاجم فرهنگی و دانش آموزان و اقدام هیاتهای دانش آموزی و بسیج توضیحاتی را ارائه نمایید.

در خصوص تهاجم فرهنگی در بین قشر نوجوان و جوان دانش آموز ابعاد مختلفی دارد .در حوزه نوجوانان و بیشترین سرمایه گذاری که انجام میدهد دراین مقطع سنی است که وظیفه همه نهاد ها و دستگاه ها و خانواده ها در رابطه با قشر کودک و نوجوان خیلی بایدبیشتر باشد و سرمایه گذاری ما در این حوزه به اندازه کافی نبست و به علاوه این که دانش آموزان ما مستحق توجه بیشتر و بهاء دادن بیشتر هستند چرا که این قشر خودش را در انقلاب ثابت کرد نقش دانش آموزان در پیروزی انقلاب پر رنگ بوده در دفاع مقدس نقش واقعا بی بدیل و پر رنگی را دیدیم و اگر به این قشر اعتماد و هویت دهی و سرمایه گذاری صحیحی انجام بدهیم قطعا برکات آن به نفع انقلاب و نظام و خانواده ها است لذا سرمایه گذاری در حوزه تهاجم فرهنگی افزایش پیدا کند و دوم اینکه تهاجم فرهنگی دارای ابعاد مختلف در حوزه های رسانه,اعتیاد,تغییررفتار و سبک زندگی,تحولات اجتماعی و سیاسی,دشمن دارد افکار قشر نوجوان و جوان مارا دارد کار میکند لذا ما باید در این خصوص چه کاری بکنیم :استفاده از ظرفیت  خود دانش آموزان در مقابل با تهاجم های فرهنگی ,هویت دهی به دانش آموزان در واگذاری مسئولیت بسیج دانش آموزی و هیات داری ها و این کار تحولی را در دانش آموزان و بسیج دانش آموزی در مدارس بوجود آورده  و کارهای خیلی بزرگی را انجام میدهند…و نتایج آن را به طور ملموس در سطح مدارس در دانش آموزان  داریم می بینیم .پاسخ به شبهات که از تهاجم فرهنگی ایجاد شده .نمونه بحث نگاه به انقلاب اسلامی است که تولیدات رسانه ای از طریق بیگانه برای طتهیر کردن رژیم پهلوی داشتیک  و کسی که حافظه تاریخیش به آن زمان نمیرسد ممکن است انحرافاتی در رابطه  با واقیعیتها برایش ایجاد کند لذا یکی از وظایف ما است که واقعیت ها را بگوش نسل آینده برساند و بحث سواد رسانه ای که ما در درس آمادگی دفاعی ما در آنجا در قالب پندافند غیرعامل و موضوعات مربوط به دفاع مقدس به این شبهات پاسخ داده میشود و همچنین جایگاه نطام اسلامی در جهان  که الحمدالله رو به پیشرفت است این آرمانهای حضرت امام خمینی (ره)در سطح منطقه و جهان منتشر شده قطعا نوجوان خودمان  باید در این رابطه تلاش بیشتری داشته باشندو با این معرف و آرمان ها و دستاورد ها بیشتر آشنا بشوند و لذا هرچه بیشتر آشنا شوند در هویت دهی به یک جوان مومن انقلابی تاثیر گذار است

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.

نام و نام خانوادگی: (موردنیاز)
پست الکترونیک: (موردنیاز)
آدرس اینترنتی:
درج دیدگاه:
آخرین اخبار